Nesseby og Tana barnevernstjeneste
Barnevern |
|
||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beskrivelse av tjenesten |
Kommunenes barnevernstjeneste er organisert under Hjelpetjenesten. Barnevernstjenestens oppgave er å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse eller utvikling får nødvendig hjelp og omsorg, samt bidra til at barn og unge får trygge oppvekstvilkår, jfr. § 1-1. Barnevernstjenesten har en lovbestemt plikt til å foreta en undersøkelse dersom det foreligger bekymringer i forhold til et barn, jfr § 4-3. Henvendelser til barnevernet kan komme både fra offentlige tjenestemenn og private personer som har kjennskap til barnet. Ofte er det imidlertid foreldrene selv som tar kontakt med barnevernet for råd og veiledning. Når barnevernet mottar en melding skal det tas en beslutning om det skal startes en undersøkelse eller ikke. Ut fra en under-søkelse vil barnevernet vurdere om det er behov for å yte hjelp til barnet og dets familie. Slik hjelp kan for eksempel være råd og veiledning, PMT- veiledning, støttekontakter, avlastning, eller barnehageplass. Dette kaller vi i barnevernet for forebyggende hjelpetiltak. Vi bruker begrepet omsorgs-tiltak om plasseringer i fosterhjem og institusjoner. Plassering av barn utenfor hjemmet kan være aktuelt hvis de forebyggende tiltakene ikke fører frem. Plasseringen kan være frivillig, det vil si med foreldrenes samtykke eller det kan skje i form av omsorgsovertakelse. Det avgjørende er hensynet til barnets beste, jfr. § 4-1.
|
||||||||||||||||||
Planer og aktiviteter |
Deltakelse i: Rusforebyggende gruppe - barnevernet, skole, politiet og helsesøster. Tverrfaglig møte i barnehage og i skole - barnevernet, helsesøster, barnehage, skole og PPT.
|
||||||||||||||||||
Hjemmel |
Lov om barnevernstjenester (BVL) Forvaltningsloven (FVL)
|
||||||||||||||||||
Taushetsplikt |
Ansatte i barnevernstjenesten har taushetsplikt etter BVL § 6-7, jfr. FVL §§ 13 til 13 e.
|
||||||||||||||||||
Henvendelser (bekymringsmeldinger og søknad om ytelser og tjenester) |
Henvendelser til barnevernstjenesten kan skje pr. telefon eller skriftlig. Det er ikke utarbeidet skjemaer for henvendelser, eller til søknader om ytelser og tjenester fra barnevernet.
|
||||||||||||||||||
Søknadsfrist |
Ingen frister. Henvendelser mottas fortløpende.
|
||||||||||||||||||
Behandlingstid på enkeltvedtak |
Enkeltvedtak: 3 uker. Dersom behandlingstiden på 3 uker ikke overholdes, vil det bli sendt midlertidig svar i hht forvaltningsloven § 11a
|
||||||||||||||||||
Avgjøres av enkeltvedtak |
Virksomhetsleder ved Hjelpetjenesten.
|
||||||||||||||||||
Klage på enkeltvedtak |
Enkeltvedtak truffet av barnevernstjenesten kan påklages til fylkesmannen, jfr BVL § 6-5 og Forvaltningelovens § 28. I henhold til Forvaltningslovens § 29 er klagefristen 3 uker regnet fra det tidspunkt søkeren har mottatt melding om vedtaket.
|
||||||||||||||||||
Kontaktperson m/alle opplysninger I kontortiden:
Henvendelser vedrørende akutte barnevernsaker etter kontortid: |
Konstituert barnevernleder Line Løkken tlf.: 40 44 06 12 line.lokken@nesseby.kommune.no BARNEVERNVAKT: Tlf: 02800 nødnummer
|
||||||||||||||||||
Andre telefoner: |
|
Postadresse: Nesseby og Tana barneverntjeneste, Rådhuset, 9840 Varangerbotn. |
Se også: http://www.barnevernet.no/